نقد و آنالیز لپتاپ TUF Dash F15؛ شیک، قدرتمند و مناسب گیمرها

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، لپتاپ TUF Dash F15 یکی از مدل های قدرتمند شرکت ایسوس در حوزه لپتاپ ها به شمار می رود. با این حال، این لپتاپ هم شبیه به خیلی از محصولات دیگر، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد که در این نقد و آنالیز به طور خلاصه به مرور آنها می پردازیم.

نقد و آنالیز لپتاپ TUF Dash F15؛ شیک، قدرتمند و مناسب گیمرها

لپتاپ TUF Dash F15 یکی از محصولات گیمینگ شرکت ایسوس به شمار میرود که قطعات قدرتمندی در داخل آن نصب شده است. این لپتاپ با قیمت زیر 1500 دلار خود، یکی از مجذوب نماینده ترین گزینه ها برای خرید یک محصول گیمینگ به شمار می رود. وجودِ جدیدترین پردازنده گرافیکیِ شرکت Nvidia سری 30 مخصوصِ لپتاپ ها و بعلاوه وجود پردازنده مرکزی اینتل H35 در داخل این دستگاه، موجب شده تا این لپتاپ به شدت در بحث عملکردی حرف هایی برای گفتن داشته باشد اما با این اوصاف، باید لپتاپ TUF Dash F15 را در بحث برترین عملکرد و تجربه گیمینگ جدی گرفت؟

لپتاپ Dash F15 بر اساس سنجش ها، 20 درصد نازک تر و 10 درصد سبک تر از یک لپتاپ گیمینگ مدل TUF شرکت ایسوس به شمار میرود. با این که Dash F15 جزء آخرین و جدیدترین محصولات این شرکت محسوب می گردد، عملکرد این دستگاه در بخش گیمینگ جای بحث دارد.

معینات فنی لپتاپ TUF Dash F15

پردازندهCore i7- 11370H
فرکانس پردازنده3.0GHz Up to 4.8GHz
حافظه Cache12 مگابایت
ظرفیت حافظه RAM16Gb-DDR4
ظرفیت حافظه داخلییک ترابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکیGEFORCE RTX 3060 GDDR6
اندازه صفحه نمایش15.6 اینچ
درگاه های ارتباطی
  • USB
  • LAN
  • Wi-Fi
  • HDMI
  • Bluetooth
  • USB Type-C
  • Thunderbolt 4
تعداد پورت USB 3.03 عدد
تعداد پورت USB Type-C1 عدد
نوع و شارژدهی باتریچهار سلولی - 2 تا 4 ساعت
سیستم عامل-
وزن2 کیلوگرم

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX516PM-AB

53,500,000 تومان

مشاهده و خرید

طراحی

لپتاپ TUF Dash F15 در دو رنگ سفیدِ مهتابی و خاکستری به بازار عرضه شده است. لبه های این دستگاه در وهله اول چندان خاص نیست اما اگر شما نور پس زمینه آبی کیبورد را فعال کنید، این لبه ها به شدت خودنمایی می نمایند.

طراحی بدنه لپتاپ شیک و زیباست. هر چند، به نظر می رسد که لپتاپ TUF Dash F15 از لپتاپ Alienware الهام گرفته است. آرمِ TUF درست در بخش بدنه حک شده و زیبایی دو چندانی به محصول بخشیده است. نور پس زمینه موجود در کیبورد هم کاملا عملکرد درستی دارد و کاربر از کار با لپتاپ حداقل از جنبه زیبایی لذت خواهد برد.

ابعاد و وزن لپتاپ TUF Dash F15 موجب شده تا این دستگاه سبک تر و عریض تر از لپتاپ Razer Blade 15 Advanced Model باشد. مدل مشابه به این لپتاپ از لحاظ اندازه و ابعاد، Acer Predator Triton 300 است اما برای مثال لپتاپ Alienware m15 R4 که کارت گرافیک RTX 3070 دارد، از مدل Dash F15 سنگین تر است.

وقتی شما لپتاپ Dash F15 را باز می کنید، با یک فونتِ گیمر پسند تر و یک دکِ تیره و تارتر روبرو می شوید. با این حال، اثر انگشت روی دک باقی می ماند. طراحی دکمه ها و کیبوردها از جنبه زیبایی شناسی مجذوب نماینده است و دکمه های WASD هم به رنگ سفید طراحی شده اند تا نسبت به سایر دکمه های کیبورد، متمایز باشند. روی کیبورد، یک دکمه میوت (Mute) طراحی شده که برای مدیریت تماس های ویدیو کنفرانس بسیار عالی است. یک دکمه هم برای نرم افزار منحصر به فرد Armoury Crate شرکت ایسوس طراحی شده تا با فشردن دکمه، نرم افزار اجرا گردد. از طرفی دیگر، هیچ دکمه پخش/توقف روی کیبورد تعبیه نشده است.

خوشبختانه لپتاپ TUF Dash F15 برای مدیریت بودجه ساخت، هیچ پورتی را فدای کاهش قیمت ننموده است. در سمت چپ، جایگاه شارژ لپتاپ به همراه جک Ethernet، HDMI 2.0، USB 3.2 Type-A و حتی تاندربولت 4 (USB-Type C) وجود دارد. در سمت راست بدنه دستگاه هم دو پورت USB 3.2 Type A دیده می گردد. تمامی پورت ها تا جای ممکن به لبه لپتاپ نزدیک طراحی شده اند.

جدا از فرم و قالبِ به نسبت سبک و مجذوب نماینده لپتاپ TUF Dash F15 که برای حمل و نقل کار را آسان نموده، این لپتاپ از گواهی MIL-STD-810H بهره می برد که در واقع یک امتیازِ ارتشی برای سنجش مقاومت دستگاه به شمار میرود. بر اساس این تست، دستگاه از ارتفاع معین به سمت زمین پرتاب شده و بعلاوه مقاومت دستگاه نسبت به دماهای بسیار شدید زیاد و کم، رطوبت و حتی لرزش آنالیز شده است. دکِ پلاستیکی دستگاه به نسبت سایر لپتاپ های هم تراز، خشک به نظر می رسد. پنل صفحه نمایش با وجود این که نازک طراحی شده و انعطاف پذیری نسبی اندکی هم دارد، باز کردن در لپتاپ خیلی روان و آسان انجام نمی گردد.

عملکرد گرافیکی و بازی های ویدیویی در لپتاپ TUF Dash F15

لپتاپ TUF Dash F15 با معینات فنی متعددی، شخصی سازی (کاستوم) می گردد تا با تغییر و تعویض چند قطعه ساده بتوان این لپتاپ را با قیمت مناسب تری بر اساس احتیاج تهیه کرد. لپتاپی که در این مطلب آنالیز نموده ایم، از کارت گرافیک RTX 3070 بهره می برد که یکی از جدیدترین قطعات گرافیکی شرکت Nvidia محسوب می گردد. به مدد وجودِ ویژگی Dynamic Boost 2.0 AI، ایسوس بیان نموده که این کارت گرافیک می تواند سرعت کلاک تا فراتر از 1390 مگاهرتز داشته باشد. ان ویدیا به گونه ای این کارت گرافیک را طراحی نموده تا سرعت بین 1290 تا 1620 مگاهرتز تقویت گردد. این پردازنده گرافیکی با پردازنده سری H35 اینتل ادغام شده که یک پردازنده نسل یازدهم تایگر لیک (Tiger Lake) بوده که 4 هسته ای و 8 رشته ای است. این دو قطعه در تعامل با یکدیگر 35 وات مصرف دارند که نسبت به مصرف عمده 45 وات در سایر نوت بوک های گیمینگ، یک عدد بسیار خوب تلقی می گردد.

لپتاپ TUF Dash F15 توانسته بازی Control را با تنظیمات بالا با غیر فعال کردن گزینه Ray Tracing اجرا کند. بازی Control در تست توانسته 60 الی 70 فریم در ثانیه را نشان دهد. کمترین اندازه فریم 57 و بیشترین اندازه فریم 75 در این بازی گزارش شده است. با تنظیم گزینه Ray Tracing روی حالت بالا، میانه نرخ میانگین به 40 فریم بر ثانیه افت می نماید. البته، گاهی اوقات 33 فریم بر ثانیه هم دیده می گردد اما به طور کلی لپتاپ توانسته 53 فریم بر ثانیه را به طور میانگین با روشن بودن این گزینه نشان دهد.

با وجود این که نرخ فریم بسیار خوبی را از این لپتاپ شاهد بودیم، فعال سازی گزینه Ray Tracing توانسته حسابی روی عملکرد لپتاپ تاثیر منفی گذاشته و تغییرات قابل توجهی را از لحاظ گرافیکی در بازی Control القا کند. این گزینه گرافیکی در واقع روی انعکاس نورهای محیطی در داخل بازی تاثیرگذار است و به مدد روشن کردن این گزینه، انعکاس طبیعی نور را می توان روی اشیا و حتی انسان ها به خوبی مشاهده کرد. به همین علت، خاموش کردن این گزینه، آنچنان لطمه بزرگی به تجربه تان وارد نمی نماید.

لپتاپ های Dash F15 و Alienware هر دو از جدیدترین پردازنده های کارت گرافیک بهره می برند. اگرچه، Alienware توانسته فریم ریت بیشتری از کارت گرافیک RTX 3070 حداقل در بازی Shadow of the Tomb Raider در بالاترین تنظیمات بگیرد. لپتاپ های ریزر و ایسر که از کارت گرافیک RTX 2080 Max-Q و RTX 2070 به ترتیب استفاده می نمایند عملکرد بهتری نسبت به ایسوس داشته اند. هر دو لپتاپ با پردازنده های مرکزی 45 واتی نسل دهم کار می نمایند.

این لپتاپ در اجرای بازی GTA V در بالاترین تنظیمات توانسته به طور میانه نرخ فریم 87 را به ثبت برساند. در حالی که ریزر و ایسر نرخ فریم 77 را ثبت نموده اند، لپتاپ Alienware توانسته 108 فریم را ثبت کند که یک عدد فوق العاده به شمار میرود.

لپتاپ Dash F15 در اجرای بازی Far Cry New Dawn با کیفیت Ultra نرخ فریم 74 را ارائه نموده که 17 فریم کمتر از لپتاپ Alienware محسوب می گردد. لپتاپ Dash F15 در اجرای بازی Red Dead Redemption 2 61 فریم بر ثانیه را به طور میانه داشته اما لپتاپ Alienware به طور میانه توانسته 69 فریم بر ثانیه باشد.

لپتاپ Dash F15 در اجرای بازی Metro Exodus با کیفیت 1080 پیکسل پیروز شده به طور میانه و پایدار نرخ فریم 51 داشته باشد. کارت گرافیک RTX 3070 به طور میانگین با سرعت کلاک 1238.64 و با دمای میانه 70.8 سانتی گراد در این لپتاپ کار کند. این موضوع در حالی است که CPU در این لپتاپ با فرکانس 3.66 گیگاهرتز، دمای 72.19 را در این بازی از خود نشان داده است.

عملکرد بهره وری

لپتاپ Dash F15 در این آنالیز حاوی یک پردازنده اینتل Core i7-11370H است که با چهار هسته و هشت رشته، با یک سرعت 5 گیگاهرتز فعالیت می نماید. در این لپتاپ SSD با ظرفیت یک ترابایت مدل M.2 2230 NVME و 16 گیگابایت رم DDR4-3200 وجود دارد.

در این لپتاپ 21 تب کروم، یک استریم سریال تلویزیونی، اسپاتیفای و لانچر اپیک گیمز همراه با هم اجرا شد. پس از باز کردن تب بیست و یکم، فن های دستگاه آغاز به کار کردند اما صدای آنچنان زیادی از فن ها به گوش نرسید. در همین حین، می توان به راحتی بین تب ها و برنامه ها سوییچ کرد بدون این که هیچ افت یا تاخیری در حین کار تجربه گردد.

در نرم افزار Geekbench 5.0، لپتاپ Dash F15 توانسته لپتاپ Alienware، ایسر و ریزر را در تست بنچمارک شکست دهد. با این حال وقتی بحث عملکرد بهره وری چند هسته ای می گردد، لپتاپ ایسوس در برابر رقبا یکه تاز نیست؛ چرا که رقبای این لپتاپ ایسوس تعداد هسته های بیشتری نسبت به این دستگاه دارند. بعلاوه لپتاپ ها همگی از چیپ های قدیمی تر نسل دهم استفاده می نمایند اما روی TDP 45 وات بیشتر تنظیم شده اند. اگر شما برنامه یا بازی های ویدیویی سنگینی را روی این لپتاپ اجرا کنید، می تواند عملکرد بهتری را دریافت کنید.

لپتاپ TUF Dash F15 در تست انتقال فایل توانسته 25 گیگابایت فایل را با سرعت 105203 مگابایت در ثانیه منتقل کند و بهتر از سایر رقبا باشد. تنها لپتاپ Alienware سریع تر از این مدل ایسوس با سرعت 1147 مگابایت بر ثانیه بود.

در تست هندبریک، هر سیستم یک ویدیو با کیفیت 4K را به رزولوشن پایین تر یعنی 1080p تبدیل می نماید. لپتاپ TUF Dash F15 پیروز شده این فرایند را در 10 دقیقه و 41 ثانیه انجام دهد. این آمار 3:34 کمتر از برنده این تست یعنی لپتاپ Alienware بود. مدل Triton 300 در رتبه سوم قرار گرفته و این فرایند را 1:30 سریع تر از Dash F15 انجام داده است.

صفحه نمایش

ایسوس برای صفحه نمایش Dash F15 یک پنل IPS با ابعاد 15.6 اینچ در نظر گرفته که نرخ تازه سازی 240 هرتز و زمان پاسخ گویی 3 میلی ثانیه دارد.

صفحه نمایش 240 هرتزی لپتاپ ایسوس به شدت برای یک تجربه گیمینگ حرفه ای مناسب است؛ به خصوص این که به ورزش های الکترونیکی علاقه مند باشید. استفاده از پنل IPS هم موجب شده تا کیفیت رنگ ها در صفحه نمایش به انضمام سایه ها بسیار بالا باشد. به همین علت، تجربه بازی ویدیویی به همراه تماشای فیلم و سریال ها با رزولوشن بالا در این لپتاپ به شدت مفرح و مجذوب نماینده خواهد بود.

شفافیت تصویر پنل صفحه نمایش لپتاپ TUF Dash F15 به طور اسمی 300 نیت است. با این حال در تست های عملکردی، 265 نیت، آخرین رقمی است که در این لپتاپ می توان سنجید. Triton 300 دارای صفحه نمایش 286 نیت است. لپتاپ Alienware به مدد پنل OLED پیروز شده در تست رنگ و نور از سایر رقبا پیشی بگیرد. لپتاپ TUF Dash F15 در برابر لپتاپ های ریز و ایسر در این آنالیز نتایج تقریبا برابری داشته است. ایسوس شبیه به لپتاپ ریزر پیروز شده تا 79 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را پوشش دهد.

کیبورد و تاچ پد

کیبورد در لپتاپ Dash F15 به شدت فشرده طراحی شده است. نور پس زمینه در کیبورد تعبیه شده اما تنها نور آبی را می توان برای کیبورد در اختیار داشت. شما می توانید نور کیبورد پس زمینه را در سه سطح کنترل کنید یا به طور کلی نور را خاموش کنید. یک دکمه Aura هم روی کیبورد وجود دارد که با فشردن آن می توان نور آبی پس زمینه را در سرعت های مختلف به طور چشمک زن فعال کرد.

دکمه ها در هنگام فشرده شدن، یک مسافت 1.7 میلی متری را طی می نمایند اما دکمه ها به طرز وحشتناکی صاف طراحی شده اند. تایپ کردن با صفحه کیبورد به شدت روان و سریع است اما به علت فقدان هیچ ناودان و شیاری بین دکمه ها، تایپ سریع با این کیبورد چالش های خاص خود را دارد. به طور کلی تایپ با کیبورد آنچنان پر سر و صدا نیست و شرکت ایسوس ادعا نموده که تایپ با کیبورد، صدای کمتر از 30 دسی بل را ایجاد می نماید که این عدد اصلا و ابدا برای گوش های انسان آزاردهنده نیست.

تاچ پد تعبیه شده در بخش پایینِ کیبورد، ابعاد 4.1×2.9 اینچ دارد اما آنچنان کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی در مقایسه با تاچ پد لپتاپ های بالارده ندارد. با وجود این که حرکات سیستم عامل ویندوز به خوبی روی تاچ پد قابل اجراست، کلیک کردن ها بسیار سخت و سنگین انجام می شوند.

صدا

لپتاپ TUF Dash F15 دو اسپیکر با قابلیت 7.1 Surround دارد که در بخش تحتانی لپتاپ تعبیه شده اند. صدای شفاف و دقیقی را می توان از این لپتاپ به وضوح شنید.

شنیدن موسیقی به واسطه اسپیکرهای لپتاپ حس بسیار خوبی دارد و انجام بازی های ویدیویی هم به علت وجود اسپیکرهای بسیار خوب، یک تجربه استثنائی برای گیمر در پی خواهد داشت.

قابلیت ارتقا

در بخش زیرین لپتاپ، 14 پیچ وجود دارد. در داخل محفظه لپتاپ، یک فضا برای قرار دادن SSD دوم از نوع PCIe Gen 3 X4 وجود دارد. شما بعلاوه می تواند رم دستگاه را تا ظرفیت 32 گیگابایت هم افزایش دهید. با این حال، پیشنهاد می گردد تا ارتقای لپتاپ به وسیله کارشناسان فنی خبره شرکت گارانتی انجام گیرد.

عمر باتری

با وجود طراحی نازک لپتاپ ایسوس، عمر باتری Dash F15 بسیار عالی است. در تست باتری، این لپتاپ توانسته با شفافیت تصویر 150 نیت، با اتصال به اینترنت وای-فای و وب گردی در حالت باتری تا 6 ساعت و 32 دقیقه دوام بیاورد.

لپتاپ Dash F15 یک شارژر AC دارد اما شما می توانید به وسیله USB-C هم این دستگاه را شارژ کنید. با این حال به طور معمول در بسته بندی لپتاپ، شارژر USB-C وجود ندارد. با این تفاسیر، توصیه می گردد از همان شارژر معمول لپتاپ برای شارژ کردن بهره ببرید و تنها در شرایط اورژانسی، اگر کابل شارژ AC در دست نبود، از یک شارژر USB-C بهره ببرید.

فراوری گرما

گرمای قابل توجهی به وسیله لپتاپ TUF Dash F15 فراوری می گردد اما خوشبختانه دستگاه می تواند به درستی هوای گرم فراوری شده را مدیریت کند. با این حال، در حین اجرای بازی های ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن، احتمالا گرمای به شدت زیادی از دستگاه به بیرون منتشر می گردد.

بعد از تماشای یک ویدیو به مدت 15 دقیقه در یوتیوب، لپتاپ تا 33.9 درجه سانتی گراد داغ شد. بیشترین دمای فراوری شده بین دکمه های H و G گزارش شده است.

بعد از 15 دقیقه اجرای بازی ویدیویی، دقیقا در بین دکمه های مذکور دما به 38.6 درجه می رسد و تا 47.5 درجه سانتی گراد هم افزایش می یابد. ایسوس برای خنک سازی این دستگاه، سخت افزار خنک نماینده هوشمندِ ROG را در داخل محفظه دستگاه نصب نموده است. بر این اساس، پنج لوله حرارتی مسی قطعات پردازنده مرکزی، گرافیکی و رم را پوشش می دهد تا این قطعات خنک شوند.

نقاط قوت
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • صفحه نمایش بی نظیر
  • قابلیت Noise cancelling خوب در میکروفون دستگاه
نقاط ضعف
  • نرخ فریم در بازی ها می توانسته بهتر باشد
  • عدم وجود وبکم
  • کیبورد خیلی صاف با دکمه های به شدت هم فشرده

لپتاپ TUF Dash F15؛ برترین لپتاپ گیمینگ؟

در بحث برترین لپتاپ های گیمینگ، همواره ایسوس کوشش نموده تا یک محصول قدرتمند را به بازار تحویل دهد. ایسوس TUF Dash F15 هم یکی از این محصولات به شمار می رود که انصافا توانسته عملکرد بسیار خوبی در حوزه گیم داشته باشد. با این حال، در لپتاپ ایسوس Dash F15 از حداکثر قدرت پردازنده گرافیکی استفاده نشده است و این لپتاپ در برابر لپتاپ Alienware m15 R4 تا حدودی کم می آورد. به همین علت، اگر نرخ فریم برای شما اهمیت به سزایی دارد، پیشنهاد می گردد لپتاپ Alienware m15 R4 را هم در فهرست گزینه های خرید خود داشته باشید.

لپتاپ Dash F15 بر اساس معینات فنی اش، قیمت منطقی و قابل قبولی را دارد. مدل هایی دیگر مثل لپتاپ ایسر Predator Triton 300 هم شبیه به این لپتاپ ایسوس است اما حدود 200 دلار گران قیمتر است. به همین علت، اگر با پردازنده H35 اینتل روی دستگاه ایسوس هیچ مسئله ای ندارید، خرید لپتاپ Dash F15 پیشنهاد می گردد؛ به خصوص این که عمر باتری بسیار خوبی هم دارد. وزن سبک، ظاهر شیک و عملکرد قابل قبول در اجرای بازی های ویدیویی روز جهان با بالاترین کیفیت ممکن، از دلایل مهم برای خرید این محصول محسوب می شوند.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX516PM-AB

53,500,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: tomshardware

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

10,790,000

تومان

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

16,900,000

تومان

خرید لپتاپ های ایسوس از وبلاگ سفر و گردشگری

مشاهده همه

سوال و جواب های رایج درباره لپتاپ TUF Dash F15

اندازه شارژ نگه داشتن لپتاپ TUF Dash F15 چه اندازه است؟

لپتاپ TUF Dash F15 در یک استفاده معمولی تا شش ساعت روی حالت باتری دوام خواهد آورد.

آیا لپتاپ TUF Dash F15 برای گیم مناسب است؟

بله. این لپتاپ به علت داشتن پردازنده مرکزی و گرافیکی قدرتمند برای گیم مناسب است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نقد و آنالیز لپتاپ TUF Dash F15؛ شیک، قدرتمند و مناسب گیمرها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد و آنالیز لپتاپ TUF Dash F15؛ شیک، قدرتمند و مناسب گیمرها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید