چرا کریستوفر نولان تا حد زیادی از مفهوم زمان در فیلم هایش استفاده می نماید؟
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، تقریبا تمام کارگردانان صاحب سبک، دارای یک موضوع اختصاصی یا زیر ژانر خاصی هستند که با آن به معروفیت رسیده اند. برای مثال، مارتین اسکورسیزی را با گانگسترها، آلفرد هیچکاک را با مفهوم تعلیق و جیمز کامرون را با فیلم های پردرآمد می شناسیم. کریستوفر نولان هم به کرات در فیلم های خود از مفهوم زمان استفاده نموده است. او زمان را پیچ می دهد، معکوس کند، تخریب می کند و هر کاری که بتواند با آن انجام می دهد و طرح داستان های او همواره تفکر برانگیز هستند.

این موضوع از فیلم یادگاری در سال 2000 آغاز شد که در آن، سکانس های رنگی (برعکس) با صحنه های سیاه و سفید ترکیب می شوند و به بیننده این احساس القا می گردد که زمان تحریف شده است، همه این ها به این علت است که شخصیت اصلی فیلم (گای پیرس) نمی تواند چیزی را بیش از 15 دقیقه در فکر خود حفظ کند.
فیلم تلقین بیشتر مربوط به دنیای رویاهاست اما شامل یک عنصر تغییر دهنده زمان است و در آن، هر چیزی در لایه های رویا، سریع تر از واقعیت اتفاق می افتد. فیلم میان ستاره ای هم مفهوم انبساط زمان در کرم چاله ها و سفرهای فضایی را آنالیز می کند و فیلم دانکرک از زمان برای چارچوب بندی هر سه فصل خود استفاده می کند. در فیلم انگاشته، این بار نولان واقعا با مفهوم زمان بازی می کند و مکاهمم وارونگی را مطرح می کند که در آن، آنتروپی یک شخص یا جسم در طی سفر در زمان، معکوس می گردد.
کریستوفر نولان، زمان را موضوعی مجذوب نماینده برای طرح یک فیلم می داند و در مصاحبه ای در سال 2020 بیان نمود که زمان برای او، سینمایی ترین موضوع ممکن است. در طول مصاحبه، بیان نمود که رسانه سینما تنها روش برای ما انسان ها است تا زمان را به صورتی متفاوت تجربه کنیم. در زندگی روزمره، زمان به جلو پیش می رود و هیچ کس نمی تواند با دانش علمی فعلی ما، تغییری در آن ایجاد کند. به گفته نولان، دنیای سینما به مخاطبان این امکان را می دهد که زمان را به عقب ببرند یا سرعت آن را کاهش و افزایش دهند. این صحبت ها به نوعی تکمیل نماینده مصاحبه های قبلی این کارگردان در این مورد است. او گفت که دیدنگران برای دیدن یک فیلم به مدت 2 ساعت به سینما می فرایند و روی جایگاه می نشینند و رویدادهای فیلم را در طی ساعات، روزها یا سال ها تجربه می نمایند و این پدیده ای خلاقانه است که دست کم گرفته شده است.
وسواس کریستوفر نولان در خصوص استفاده از زمان، به این علت است که سینما یک نوع هنر ماندگار است. برترین تجربه یک بیننده از فیلم زمانی حاصل می گردد که او بتواند با آن ارتباط برقرار نماید (و به معنای واقعی کلمه همه می توانند با زمان ارتباط برقرار نمایند) و داستان هایی فراتر از واقعیت را لمس کند، خواه یک داستان جنایی با حضور یک مامور مخفی باشد یا یک بیگانه. بازی نولان با زمان، جهانی ترین موضوعات را به تصویر می کشد و آن را به روشی عجیب و غیرممکن به نمایش می گذارد. او زمان را به عقب می برد، افراد را پیر می کند یا تجربه چندین دهه زندگی را برای کاراکترها رقم می زند، در حالی که فقط چند دقیقه از زمان در زندگی عادی گذشته است. نولان ثابت نموده است که زمان و سینما، دو عنصر جدایی ناپذیر رویا و خواب هستند.
کریستوفر نولان با تجربه بیش از 20 سال فیلم سازی، در هر یک از فیلم های غالبا پر هزینه خود، سبک های متفاوتی دارد و در بعضی از آن ها، مفهوم را به طرز ظریفی گنجانده است و در بعضی دیگر، مضمون فیلم، عمدا آشکار است. فیلم تعقیب یک اثر هیجان انگیز و پر جنب و جوش است که از پرش زمانی برای بازی با ناخودآگاه مخاطب استفاده می کند، در حالی که دانکرک شامل یک عنصر شمارنده معکوس است که حس اظطرار برای بیننده ایجاد می کند. می توانیم هر دو فیلم را بدون این که بفهمیم نولان چگونه با زمان بازی می کند، دیدن کنیم. تلقین و میان ستاره ای، اتفاقاتی شخصی را نشان می دهند و در آن ها، دو فرد مختلف با سرعت های مختلف در طول زمان حرکت می نمایند، به ویژه مل در میان ستاره ای که به علت تجربیاتی سخت، بسیار تغییر می کند و نمی تواند خود را با واقعیت وفق دهد.
کریستوفر نولان در انگاشته، انتها پارادوکس زمانی خود را به وسیله حرکت موقت پینسر، به نتیجه منطقی مد نظر خود می رساند. کل سکانس پایانی انگاشته، به نوعی همان فیلم یادگاری به صورت تقویت شده است و در آن، گروهی از سربازان را می بینیم که در حال فرستاده شدن به یک ماموریت هستند و در همان حین، همان گروه در حال بازگشت از ماموریت است . 2 ساعت، به هیچ وجه زمانی کافی برای موشکافی چنین مضمونی نیست اما نولان به خوبی در هر سکانس، فکر مخاطبان را قلقلک می دهد و زمان را، هم تهدیدی برای بشریت و هم عنصر یاری نماینده او نشان می دهد. کریستوفر نولان می خواهد در فیلم هایش تجربه بی نظیری از زمان را برای دیدنگران به ارمغان بیاورد و این هدفی است که او مدت هاست به آن رسیده و بارها و بارها این کار را انجام داده است.
منبع: screenrant
منبع: دیجیکالا مگ