از دست دادن حافظه بعد از جراحی

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، جای تعجب است که چرا بعضی افراد بعد از جراحی حافظه شان را از دست می دهند؟ در اینجا می خواهیم دلایلی فقدان حافظه بعد از جراحی را متوجه شویم.

از دست دادن حافظه بعد از جراحی

مترجم: آناهیتا خاقانی

منبع:راسخون

جای تعجب است که چرا بعضی افراد بعد از جراحی حافظه شان را از دست می دهند؟ در اینجا می خواهیم دلایلی فقدان حافظه بعد از جراحی را متوجه شویم.

اصطلاح اختلال شناخت پس از جراحی به عارضه ای اشاره دارد که معمولا افراد مسنی را که اخیرا تحت عمل جراحی قرار گرفته اند را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیار اتفاق می افتد که افرادی که تحت یک فرایند جراحی پیچیده قرار گرفته اند برای به خاطر آوردن حوادث گذشته مشکل دارند یا از ابهام فکر رنج می برند. فقدان حافظه کوتاه مدت بعد از جراحی ممکن است نتیجه مستقیم پاسخ التهابی سیستمیک باشد که منجر به اختلال عملکرد شناخت تا حدودی گردد. چنین شرایطی می تواند مرتبط با به کارگیری بیهوشی عمومی باشد. گاهی اوقات فقدان حافظه می تواند مربوط به خود جراحی باشد. برای مثال فردی که تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته است، ممکن است به علت آسیب به مغز در طول جراحی، دچار مشکل حافظه گردد. در اینجا ما نگاهی به دلایل فقدان حافظه بعد از جراحی و گزینه های درمانی خواهیم داشت.

دلایل فقدان حافظه بعد از جراحی

در حالی که برای افرادی که تحت عمل فرایند های جزیی قرار می گیرند از بی حسی موضعی استفاده می گردد، در موارد جراحی پیچیده بیهوشی عمومی برای فرد به کار می رود. بیهوشی عمومی شرایطی را فراهم می آورد که به جراحان یاری می نماید تا فرآیندهای پیچیده مختلف را انجام دهند. هنگامی که بیهوشی عمومی برای فردی به کار گرفته می گردد تکانه های عصبی مسدود می شوند و مغز نمی تواند با دیگر بخش های بدن ارتباط برقرار کند. این امر منجر به فقدان حس و هوشیاری می گردد. بیهوشی بدن را بی حس می نماید و در نتیجه آن فرآیندهایی که در شرایط دیگر درد زیادی را به وجود می آورند، می توانند به راحتی قابل اجرا باشند. تا هنگامی که بیهوشی از بین برود بیمار درد و ناراحتی را تجربه نخواهد کرد. به هر حال به کار بردن یک دوز ماده بیهوشی خطرات سلامت خاصی را به همراه خواهد داشت.

مواد بیهوش نماینده عمومی به شکل تزریق داخل وریدی یا گازهای استنشاقی به وسیله ماسک مورد استفاده قرار می گیرند. تحت شرایط طبیعی، کبد و کلیه ها ماده بیهوشی را تجزیه می نمایند و سپس ماده بیهوشی از بدن خارج می گردد. در موارد نادر اثر بیهوشی به طور کامل از بین نمی رود. اگر غلظت های به جای مانده مواد بیهوشی در بدن باقی بماند، این مواد ممکن است بر سیستم اعصاب اثر بگذارد. تا زمانی که مقادیر جزئی مواد بیهوشی از بدن خارج گردد، فرد ممکن است مشکل یادآوری موارد را تجربه کند. وظیفه متخصص بیهوشی این است که از بین رفتن هوشیاری یا فراموشی کنترل شده را ایجاد کند تا بیمار خاطره ای از جراحی نداشته باشد. اگر متخص بیهوشی غلظت زیادی از مواد بیهوشی را استفاده کند، بیمار ممکن است برای مدتی از تفکر مشوش یا عملکرد شناختی مختل رنج ببرد.

در حالی که اختلال عملکردی بعد از جراحی ممکن است یک عارضه جانبی بیهوشی عمومی باشد، گاهی اوقات ابهام مغزی ممکن است منجر به مواردی گردد که جراحی به درستی پیش نرود. سن، سلامت جسمی و فکری عمومی و نوع جراحی که روی فرد انجام می گردد هم بر شرایط بعد از جراحی اثر می گذارد. مشاهده شده است که اختلال شناخت پس از جراحی در افراد مسن شایع است. مواردی از هیپوکسی مغزی بعد از جراحی هم در جراحی بای پس عروق قلبی یا دیگر جراحی های پیچیده غیرقلبی گزارش شده است. پیوند عضو، برداشت روده، خارج کردن رحم، تعویض استخوان لگن، جراحی قلبی یا جراحی عروق بعضی از جراحی هایی هستند که ممکن است چنین عوارضی در آنها ایجاد شوند.

اگر فردی از یک سکته خفیف یا حمله قلبی طی جراحی برای فرد اتفاق افتد، او قطعا از فقدان حافظه رنج خواهد برد. هر شرایطی که جریان خون به مغز را محدود کند می تواند بر عملکرد طبیعی نوروترنسمیترهای مرتبط با حافظه اثر بگذارد. در حالی که کاربرد بیهوشی عمومی هنوز فاکتور مربوطه اصلی به جای مانده است، گاهی شرایط فکری بیمار می تواند به علت استرس تحت تاثیر قرار گیرد. ابهام مغزی یا فقدان حافظه کوتاه مدت در افرادی که اخیرا تحت عمل جراحی پیچیده قرار گرفته اند، رایج تر است.

درمان فقدان حافظه بعد از جراحی

اول از همه اینکه به کار بردن بیهوشی عمومی باید به وسیله متخصص بیهوشی مجرب باشد. استفاده از مانیتور مغز در طول جراحی می تواند در معین اثر بیهوشی بر بیمار یاری کند. بنابراین عوارض مرتبط با استفاده از بیهوشی می تواند تا حدودی کاهش یابد. عوارض ممکن است با پاسخ بدن به بیهوشی عمومی مرتبط باشد. عوارض تهدید نماینده حیات می تواند ایجاد گردد اگر که در بیمار پاسخ آلرژیک به ماده بیهوشی به وجود آید. بنابراین احتیاج به تجربه زیاد بخشی از تیم متخصصان پزشکی مشغول در جراحی است.

از آنجا که همواره خطر عوارض در بیشتر فرایند های جراحی پیچیده وجود دارد، جراحی باید تنها زمانی انجام گردد که ناکارآمدی گزینه های درمانی دیگر که اثبات شده باشد. سلامت عمومی بیمار هم باید مورد توجه قرار گیرد. بروز فقدان حافظه کوتاه مدت بیشتر از حافظه بلند مدت است. بیشتر مواقع عملکرد شناختی بعد از چند ماه بازیابی می گردد. درمان دارویی ممکن است در بهبود علائم یاری نماینده باشد. فردی ممکن است دستورالعمل های رژیمی را دنبال کند و سبک زندگی سالم تری را انتخاب کند، بنابراین فرآیند بهبود را سرعت بخشد. اگر علائم شدید باشند، فرد ممکن است از درمان شناختی هم سود ببرد. حمایت افراد خانواده هم بعد از جراحی لازم است. احتیاج است تا حمایت عاطفی برای بیمار فراهم گردد و شرایط بدون استرس ایجاد گردد تا بهبودی سریع تر تسهیل گردد.

در نتیجه فقدان حافظه بعد از جراحی ممکن است اثر جانبی بیهوشی عمومی باشد یا حتی ممکن است ناشی از عوارضی باشد که امکان ایجاد آن در طول جراحی بوده است. اگر فردی که مورد عمل جراحی قرار گرفته است از مسائل حافظه رنج ببرد، دارو درمانی همراه با تغییرات مرتبط با سبک زندگی می تواند در درمان اختلال عملکرد شناخت بعد از جراحی یاری نماینده باشد.

منبع: راسخون

به "از دست دادن حافظه بعد از جراحی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دست دادن حافظه بعد از جراحی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید