نگاهی به اولین تبلت اپل (که آیپد نبود) و جهت طی شده تا امروز

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، اپل 35 درصد از بازار تبلت ها را در اختیار دارد و با فاصله زیادی رتبه اول را از آن خود نموده است. در رتبه دوم نام سامسونگ دیده می گردد که سهم بازار این شرکت به 18 درصد می رسد. اما در این میان، بسیاری از کاربران نمی دانند آیپد معرفی شده در سال 2010، اولین تبلت این شرکت نبود و در این مطلب قصد داریم به اولین تبلت ساخت اپل بپردازیم که 29 سال قبل از راه رسید. بعلاوه در ادامه مسیری که اپل برای ساخت تبلت های مجذوب کننده طی نموده، مرور می کنیم.

نگاهی به اولین تبلت اپل (که آیپد نبود) و جهت طی شده تا امروز

اولین تبلت اپل در سال 1993 معرفی گردید

این شرکت اوایل دهه نود کار روی اولین کامپیوتر جیبی یا PDA خود را شروع کرد که در نمایشگاه CES 1992 به نمایش عایدی. در آن دوران کسی از لغت تبلت استفاده نمی کرد و گجت های این چنینی به عنوان کامپیوتر جیبی یاد می شدند. اپل برای این گجت نام Newton MessagePad 100 را انتخاب کرد که بدنه بزرگ و سنگینی داشت.

این محصول از حداکثر حافظه داخلی 8 مگابایت بهره می برد و این در حالی است که مقرون به صرفه ترین آیپد از 64 گیگابایت حافظه بهره می برد. از دیگر مشخصه های آن می توانیم به بهره گیری از حداکثر 4 مگابایت رم و استفاده از نمایشگر LCD سیاه وسفید با رزولوشن 336 در 240 پیکسل اشاره کنیم. تأمین انرژی آن از طرف دو باتری قلمی تأمین می شد که البته یک باتری جداگانه هم برای مواقع ضروری در بدنه قرار داشت تا هنگام تعویض باتری یا تمام شدن شارژ باتری های اصلی، اطلاعات کاربران با مشکل روبه رو نگردد.

یکی از ویژگی های مجذوب نماینده این گجت قلم استایلوس آن بود که حتی از قابلیت تشخیص دست خط کاربران هم بهره می برد. البته این قابلیت فقط گاهی اوقات کار می کرد و بیشتر اوقات نتیجه مورد انتظار کاربران را ارائه نمی کرد. مقرون به صرفه ترین مدل این گجت با قیمت 900 دلار راهی بازار شد و گران ترین مدل هم 1569 دلار قیمت داشت. این یعنی بر اساس تورم آمریکا، قیمت گران ترین مدل این گجت معادل 3027 دلار فعلی است و طبیعتا فقط تعداد محدودی از کاربران توانایی خرید آن را داشتند.

با توجه به تمام این نکات، اولین تبلت اپل فروش چندانی نداشت. این گجت در آن موقع بلندپروازانه بود و قابلیت تشخیص دست خط با وجود تمام مشکلاتی که داشت، مشخصه مجذوب نمایندهی محسوب می شد. با وجود شکست این محصول، اپل به ساخت این تبلت ها در دهه 90 ادامه داد و در هرکدام از این نسخه ها بهبودهایی را عملی می کرد. اما هیچ کدام از این محصول با استقبال گسترده روبه رو نشدند.

در نهایت در سال 1998 مدتی پس از بازگشت استیو جابز به اپل، فراوری این سری Newton متوقف شد. برای یادآوری باید بگوییم که استیو جابز با وجود اینکه یکی از بنیان گذاران شرکت اپل محسوب می گردد، اما در سال 1985 از این شرکت اخراج شد و سال ها بعد هیأت مدیره دوباره او را به عنوان مدیرعامل اپل انتخاب کردند. گفته می گردد او از عملکرد ضعیف این محصول و اتکای آن به قلم استایلوس رضایت نداشته و در نهایت سال ها بعد فرایند توسعه آیپد را شروع کرد.

اولین آیپد زمین بازی را عوض کرد

در سال 2010 یعنی 12 سال قبل، استیو جابز در یک رویداد از اولین نسل آیپد رونمایی کرد. این تبلت که از طراحی مجذوب نماینده و نمایشگر بزرگ بهره می برد، می توانست کارهای مختلفی را انجام دهد و به همین دلیل از همان ابتدا مورد توجه گسترده نهاده شد. به لطف این تبلت، کاربران می توانستند بعضی کارها را به جای کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ با بهره گیری از آیپد انجام دهند. بدنه آن نسبت به آن دوران باریک بود و ضمناً نباید رابط کاربری مجذوب نماینده آن را از قلم بیندازیم که تجربه کاربری لذت بخشی را برای کاربران به ارمغان می آورد.

اولین آیپد با 256 مگابایت رم و چیپست A4 راهی بازار شد و گران ترین مدل آن 64 گیگابایت حافظه داخلی بهره می برد که برای آن دوران ویژگی شگفت انگیزی محسوب می شد. اپل برای این گوشی نمایشگر 9.7 اینچی LED با رزولوشن 1024 در 768 استفاده نموده بود که به خوبی نیازهای کاربران را پوشش می داد. در کنار مدل وای فای، کاربران می توانستند مدل 3G این تبلت را هم بخرند. وب گردی با نمایشگر بزرگ لمسی مشخصه بسیار مجذوب نمایندهی به شمار میرود و احتمالا بسیاری از کاربران وب گردی با تبلت را به وب گردی با کامپیوتر ترجیح می دادند.

نخستین آیپد با سیستم عامل iPhone OS 3.2 به دست کاربران رسید. به زبان ساده، این تبلت تا حد زیادی نسخه بزرگ شده آیفون بود ولی این موضوع چیزی از مجذوب نمایندهیت آن کم نمی کرد. از بین اپلیکیشن های از پیش نصب شده می توانیم به مرورگر سافاری، Mail، Photos، Maps، Notes، تقویم و البته اپلیکیشن آیپاد برای گوش دادن به آهنگ ها اشاره کنیم که حالا از آن به عنوان اپل موزیک یاد می گردد.

در این میان یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های نرم افزاری نخستین آیپد، بهره گیری آن از یک اپ استور سرشار از اپلیکیشن های متنوع و مجذوب نماینده بود. با وجود اینکه این تبلت با قیمت پایه 499 دلاری راهی به دست کاربران رسید که قیمت بالایی در آن دوران محسوب می شد، در کل فروش بسیار بالایی داشت و تا همین حالا هم رکورد پرفروش ترین تبلت دنیا را در اختیار دارد. حالا بعد از آنالیز نخستین آیپد، در ادامه به تازهترین نسل آیپد پرو هم می پردازیم که مهم ترین مدل آیپد محسوب می گردد.

آیپد پرو یک گجت همه فن حریف برای تفریح و بهره وری است

سال گذشته اپل از نسل تازه آیپد پرو رونمایی کرد که از دو مدل 11 و 12.9 اینچی تشکیل شده است. مهم ترین تفاوت ها آن ها هم بهره گیری مدل 12.9 اینچی از نمایشگر mini-LED است. نمایشگرهای mini-LED مانند نمایشگرهای اولد کنتراست بالا و کیفیت بسیار خوبی دارند و در کل تجربه کاربری مجذوب نمایندهی را ارائه می نمایند. در کنار این مشخصه ها، باید بگوییم که آیپد پرو یک تبلت فوق العاده برای کاربران حرفه ای محسوب می گردد.

اول از همه باید به چیپست M1 اشاره کنیم که توان پردازشی فوق العاده ای به ارمغان می آورد و ضمناً نباید بهره گیری از حداکثر 16 گیگابایت رم را از قلم بیندازیم. بعلاوه کاربران می توانند مدل مبتنی بر 2 ترابایت حافظه داخلی را خریداری نمایند که با توجه به عدم پشتیبانی از کارت حافظه microSD این مشخصه برای بخشی از کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد.

با استفاده از آیپد پرو می توانید به راحتی و بدون هیچ دردسری تصاویر و ویدیوها را ویرایش کنید و حتی با استفاده از قلم اپل پنسل قادر به خلق آثار هنری مجذوب نمایندهی هستید. در کنار امکانات سخت افزاری، اپل طی سال های گذشته توجه ویژه ای به نرم افزار آیپد نشان داده و حالا تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن های مهم برای آیپد بهینه سازی شده اند.

بعلاوه کاربرانی که برای انجام بعضی کارها علاقه ای به استفاده از نمایشگر لمسی ندارند، می توانند از ماوس یا ترک پد استفاده نمایند و برای این مشخصه هم نکات ریزی توجه اپل را جلب نموده است. بسیاری از کاربران از آیپد پرو تا حد زیادی به عنوان جایگزین لپ تاپ استفاده می نمایند زیرا در عمل هم می توان آن را رقیب مناسبی برای لپ تاپ ها در نظر گرفت.

در این مطلب کوشش کردیم به طور مختصر و مفید به مسیری که اپل برای توسعه تبلت ها طی نموده، بپردازیم. به نظر شما اپل در سال های آینده هم سلطان بازار تبلت ها باقی می ماند یا اینکه سامسونگ بالاخره می تواند آن را پشت سر بگذارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "نگاهی به اولین تبلت اپل (که آیپد نبود) و جهت طی شده تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به اولین تبلت اپل (که آیپد نبود) و جهت طی شده تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید