صنعت مهمان یاری و یاری رسانی در شیوع جهانی کرونا

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، شیوع دنیای کرونا باعث شده است افراد فعال در زمینه هتلداری، رستوران داری و حمل ونقل هوایی تمام توان خود را برای مقابله با این ویروس و بهبود شرایط دنیا در این شرایط بحرانی به کار بگیرند.

صنعت مهمان یاری و یاری رسانی در شیوع جهانی کرونا

کلمه Hospitality (هاسپیتلیتی) در زبان انگلیسی به معنی مهمان نوازی است و Hospital به معنای بیمارستان نیز با این کلمه هم ریشه است. لذا ارتباط تنگاتنگ مهمان نوازی در گردشگری و مراقبت روحی و جسمی از بیماران غیرقابل انکار است. هتل ها و رستوران ها نیز به نوعی نماد زیبایی و مهمان نوازی محسوب می شوند و بعضی از آن ها حتی در مواجهه با بزرگ ترین چالش ها در سال های اخیر، نیز مهمان نوازی خود را حفظ نموده اند.

مهمان نوازی یکی از ویژگی هایی است که می تواند مقدار محبوبیت هتل ها را نیز افزایش و آن ها را در صدر لیست بهترین هتل ها قرار دهد؛ اما این مهمان نوازی در شرایط کنونی و شیوع دنیای ویروس کرونا به چه شکلی می تواند باشد.

این روزها، روزهای بدی برای هتل ها و رستوران های سراسر دنیا است و تقریباً تمام آن ها موقتاً تعطیل شدند یا مقدار پذیرش آن ها به مقدار بسیار زیادی کاهش یافته است. این موضوع باعث شده است که این مراکز از نظر مالی آسیب جدی ببینند و بسکمک از کارکنان خود را اخراج نمایند؛ اما حتی در این روزها هم بعضی هتل ها به محلی برای مراقبت از بیماران یا برای گذران دوران قرنطینه مسافران تبدیل شده اند و این موضوع نشان دهنده مهمان نوازی واقعی و حقیقی است.

البته مسئولان سایر مراکز گردشگری نیز در کنار هتل داران و رستوران دارها و بعلاوه مسئولان موسسه های خیریه، سازمان های مردم نهاد و سازمان های کمک رسان بین المللی نیز برای کمک به افراد احتیاجمند و اقشار آسیب پذیر در شرایط کنونی کمر همت بسته اند. در این مقاله از وبلاگ سفر و گردشگری بعضی مصادیق شاخص مهمان نوازی و کمک رسانی به افراد احتیاجمند را بیان می کنیم

فراهم کردن غذا برای افراد احتیاجمند

قطعاً تغذیه سالم در این روزها، مخصوصاً برای بیماران اهمیت زیادی دارد. از سوی دیگر سازمان برنامه دنیای غذا در پی همه گیری کرونا در خصوص کمبود شدید غذا در ماه های پیش رو هشدار داده است. طبق گفته مسئولان این سازمان بخش قابل توجهی از جمعیت دنیا که شدیداً به واردات مواد غذایی وابسته هستند و تعداد آن ها به صدها میلیون نفر می رسد، به شدت در معرض خطر قحطی هستند؛ بنابراین توجه به این موضوع اهمیت ویژه ای دارد. در سراسر دنیا موسسه های خیریه ای هستند که در هر زمانی غذای مناسبی برای افراد احتیاجمند تأمین می نماید و در این روزها هم همانند بسکمک از نهادهای دیگر در کنار مردم آسیب پذیر هستند.

ضمناً بسکمک از رستوران ها نیز در این شرایط به محلی برای تهیه غذای تازه برای افراد احتیاجمند شده اند. موسسه غیرانتفاعی ورد سنترال کیتچِن (World Central kitchen) که به دست خوزه آندره (José Andrés)، آشپز مطرح آمریکایی ایجاد شده است، اشاره نمود. از کارهای شاخص این آشپزخانه در این روزها می توان به تهیه غذا برای مردم قرنطینه شده دو کشتی تفریحی دیاموند پِرِنسِس (Diamond Princes) و گرند پرنسس (Grand Princess) اشاره نمود.

در بعضی از کشورها هم برنامه های خیریه ای جهت جمع آوری کمک های مالی برای تأمین مواد غذایی ایجاد شده است. به عنوان مثال موسسه های خیریه فیری فود فور آل (Free Food For All) و فید دِ سیتی (Feed the City) در اندونزی نمونه هایی از این موسسه ها هستند که تا به امروز کنون پیروز شدند هزاران وعده غذایی برای افراد احتیاجمند تأمین نمایند. در طرح هایی که این موسسه ها اجرا می نمایند، مردم هزینه تهیه غذاها در رستوران ها را پرداخت می نمایند و با این کار هم رستوران ها در این شرایط دچار بحران مالی نمی شوند و هم احتیاجمندان گرسنه نخواهند بود.

رستوران های زنجیره ای و مکان های کیترینگ بزرگ نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می نمایند؛ مثلاً مرکز تهیه غذای باتلرهاسپیتالیتی (Butler Hospitality) که بخش اعظمی از غذاها و نوشیدنی های هتل های نیویورک را تأمین می نماید، در حال حاضر روزانه بیش از 100 هزار وعده غذایی برای افراد بیمار و کادر درمانی تهیه می نمایند. در ایران هم مردم در دو ماه گذشته بخشی از نذورات خود را به این کار اختصاص داده اند.

پذیرش بیماران در هتل ها و مراکز گردشگری

تقریبا هر کسی می داند که در حال حاضر تعداد مبتلایان به کرونا در بیشتر کشورهای دنیا بیش از ظرفیت بیمارستان ها است؛ بنابراین علاوه بر بیمارستان ها باید مراکز دیگری هم برای مراقبت و نگهداری از این افراد آماده و تجهیز گردد. ضمناً بیشتر مقام های درمانی دنیا توصیه می نمایند بهبودیافتگان کرونا پس از ترخیص از بیمارستان بلافاصله به خانه های خود نروند و مدتی را در مکانی به غیر از خانه تحت نظارت کادر درمانی باشند.

کادر درمانی کرونا و پزشکان نیز به مکانی برای استراحت و تجدیدقوا احتیاج دارند؛ اما به خاطر شرایط بهداشتی نمی توانند به خانه هایشان بروند. به همین علت به نظر می رسد هتل ها، اقامتگاه ها و بعضی دیگر از مراکز و مجتمع های گردشگری مکان مناسبی برای این کار هستند و می توان آن ها را به بیمارستان های موقتی تبدیل کرد. ضمناً کشتی های تفریحی مجهز نیز می توانند گزینه خوبی برای این کار باشند.

در بعضی از کشورها، هزاران هتل با میلیون ها اتاق برای درمان بیماران کرونایی مجهز شده اند و حتی نکات مرتبط با حفظ سلامت و اصول بهداشتی که باید در هنگام مواجهه با بیماران کرونایی رعایت گردد، به کارکنان هتل آموزش داده شده است؛ به عنوان مثال در آمریکا 15 هزار هتل با مجموع یک میلیون اتاق و فضاهایی کاملاً بهداشتی به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است. قرار است یک میلیون اتاق هم برای پزشکان و کادر درمانی جهت استراحت آن ها فراهم گردد. ضمناً در بعضی از هتل ها امکان اقامت یک یا دو روزه برای این افراد به همراه صبحانه رایگان نیز فراهم شده است.

وزیر بهداشت ایران نیز معتقد است که بیماران بهبودیافته از ویروس کووید-19 (Covid-19) باید دوران نقاهت بعد از بیماری را در هتل ها و اقامتگاه های مشابه سپری نمایند و در اسفند ماه از هتل داران درخواست کرد در صورت تمایل، هتل های خود را به صورت داوطلبانه در اختیار این بیماران قرار دهند. پس از گذشت مدت کوتاهی از درخواست وزیر بهداشت، مسئولان دو هتل در کرمان به عنوان نخستین هتل داران کشور آمادگی خود را برای قرنطینه کردن مسافران نوروزی اعلام کردند. ضمناً قسمتی از ایران مال، یکی از بزرگ ترین مراکز خرید ایران، در کمتر از یک هفته با مشارکت وزارت بهداشت، تبدیل به بیمارستانی 3 هزار تختخوابی بسیار مجهز با ICU شد.

جمع آوری کمک های مالی برای سازمان های بین المللی کمک رسان

بعضی از هتل های بزرگ و بین المللی از مسافران می خواهند در صورت تمایل مبلغ تخفیف های مربوط به طرح های وفاداری به هتل یا سایر مبالغی که به عناوین مختلف از هزینه اقامت آن ها کسر می گردد، به سازمان های بین المللی کمک رسان مثل یونسکو و صلیب سرخ پرداخت گردد.

بعضی از شرکت های هواپیمایی نیز در ازای مسافت تعیین شده ای که مسافران با هواپیماهای آنان طی می نمایند (مثلاً هر 1600 کیلومتر) تخفیف هایی را برای آن ها لحاظ می نمایند. تعدادی از این شرکت های هواپیمایی با اجرای طرح های بشرمحبت آمیز از مسافران خواسته اند در صورت تمایل این مبلغ را به صلیب سرخ اهدا نمایند.

بعضی از کشورها از جمله آمریکا طرح هایی برای حمایت از کارگران مهاجر و جمع آوری کمک های مالی برای آن ها در مدت زمان شیوع ایجاد شده است؛ زیرا این افراد از حقوق شهروندی کمتری برخوردار هستند و خدمات درمانی کمتری به آن ها ارائه می گردد. تاکسی اینترنتی اوبر نیز در اپلیکیشن خود گزینه ای را برای اهدای کمک های مالی به رستوران ها جهت کاهش ضرر و زیان مالی آن ها ایجاد نموده است

بعلاوه در بوتسوانا، یکی از کشورهای فقیر آفریقایی، طراحی برای جمع آوری کمک های مالی جهت تأمین غذای ساکنان سفیر نواحی دوردست این کشور ایجاد شده است که در آن از مهمانان یکی از اقامتگاه های سافاری و حیات وحش خواسته می گردد در صورت تمایل مبلغی را برای این کار انسان محبت آمیز بپردازند؛ به عنوان مثال مبلغی معادل 75 دلار می تواند غذای خانواده شش نفره را تا مدتی در حدود یک ماه تأمین کند. در این طرح شرایط انتقال افراد احتیاجمند به کمک های درمانی و پزشکی به مراکز درمانی نیز فراهم شده است.

بعلاوه تا به امروز فعالان مالی، خیرین، افراد مشهور و ثروتمند سرشناس دنیا مبالغ هنگفتی را حمایت از افراد ضعیف و بعلاوه مقابله با کرونا و ساخت داروی آن پرداخت نموده اند که بحث در خصوص آن ها در این مقاله نمی گنجد.

در انتها باید گفت، در حال حاضر بخش اعظمی از کشورهای دنیا شرایط بحرانی دارند و کشورهای مختلف در حد توانشان به یکدیگر کمک می نمایند تا مردم هرچه زودتر دنیا پساکرونایی را ببینند. صنعت مهمان کمک با توانایی های بالقوه ی خود نیز می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

منبع: کجارو / af.sputniknews.com / تسنیم / eskannews.com / همشهری آنلاین / afar.com / straitstimes.com / edition.cnn.com

به "صنعت مهمان یاری و یاری رسانی در شیوع جهانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت مهمان یاری و یاری رسانی در شیوع جهانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید