سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو ؛ چرا سیویک تایپ R سه خروجی اگزوز دارد؟
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، هوندا سیویک تایپ R به عنوان سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو در پیست نوربرگ رینگ رسید. یکی از ویژگی های این خودرو داشتن سه خروجی اگزوز است. اما چرا؟
وبلاگ سفر و گردشگری - چندی پیش هوندا بیان کرد که سیویک تایپ R با موتور چهارسیلندر و توربوشارژ 306 اسب بخاری خود توانسته زمان 7:43.80 را در پیست معروف نوربرگ رینگ ثبت کند. با این رکورد، سیویک تایپ R به عنوان سریع ترین خودروی دیفرانسیل جلو در جهنم سبز شناخته می گردد.
یکی از مشخصه های ظاهری این خودرو که باعث بروز بحث هایی شده به خروجی های اگزوز سه گانه آن مربوط می گردد. بعضی معتقدند که این خروجی ها برای زیبایی به این شکل طراحی شده اند، اما در واقع آنها نقشی فراتر داشته و ساختاری کاملا مهندسی شده دارند.
علت استفاده از سه خروجی اگزوز
برای آنالیز علت استفاده از خروجی های اگزوز سه گانه آن هم با قطر متفاوت در سیویک تایپ R، نشریه Road & Track با راب کِئو (Rob Keough) یکی از برنامه ریزان ارشد این خودرو گفتگویی را انجام داده است.
آقای کئو در این باره گفته سیستم های اگزوز عادی که جریان های زیادی را در خود انتقال می دهند، هنگام حرکت در سرعت های بالا در اتوبان صداهای ناهنجاری فراوری می نمایند که گاه باعث آزار و اذیت می گردد.
هدف هوندا این بود که سیویک تایپ R بدون پخش صدای مصنوعی از اسپیکرهای داخلی یا استفاده از خفه کن های چند حالته گران قیمت، صدای مجذوب کنندهی فراوری کند تا دیگر رانندگان یا سرنشینان خودرو در جهتهای طولانی اذیت نشوند.
راه چاره مهندسین هوندا این بود که اگزوز بعد از اکسل عقب به سه قسمت تقسیم گردد. از این سه نیز دو خروجی بیرونی به خفه کن های بزرگ مجهز شده و خروجی کوچک میانی هم در واقع باید نقش یک ارتعاش دهنده را ایفا نماید تا در نهایت صدایی که از این مجموعه به گوش می رسد مجذوب کننده و هیجان انگیز باشد.
اهمیت آنالیز تاثیر سرعت
در سرعت های پایین و یا هنگام شتابگیری از حالت سکون، بعضی از گازها به سمت خروجی میانی راهنمایی می شوند؛ جنس صدای فراوریی به وسیله این خروجی به نوعی است که هم سرنشینان و هم افراد حاضر در محیط اطراف از شنیدن آن لذت خواهند برد. با بالاتر رفتن سرعت، جریان عبوری از خروجی میانی به فرکانس تشدید رسیده و انباشت گازها در پشت ارتعاش دهنده سبب مسدود شدن این جهت می گردد؛ در نتیجه گازها به سمت خفه کن های بزرگ بیرونی راهنمایی شده و با تغییر نوع صدا آرامش بیشتری در داخل کابین حاصل می گردد.
وقتی گازها از دهانه میانی به بیرون جریان نداشته باشند، صدای اضافی فراوری نمی گردد اما هنوز دو خروجی کناری وظیفه خود را انجام می دهند. به گفته آقای کئو کابین سیویک تایپ R به علت عایق بندی و ایرودینامیک پیشرفته در سرعت های بالا آرامش بسیار خوبی دارد.
توانایی سیستم ابداعی هوندا
درست است که سیستم اگزوز ابداعی هوندا جریان گازها و صدای فراوریی را با دقت تمام بر اساس دور موتور و سرعت خودرو تنظیم می نماید، اما در ساختار آن هیچ قطعه متحرک یا سیستم الکترونیکی دیده نمی گردد. این مکانیسم ضمن فراوری صدایی طبیعی از تحمیل هزینه های بیشتر به مشتریان جلوگیری می نماید.
ناگفته نماند سیویک تایپ R با قیمتی در حدود 34 هزار دلار، یکی از هیجان انگیزترین گزینه ها برای جوانان به شمار می رود.
منبع: دیجیاتو
منبع: بیت ران