سائو جرگه، قلعه تاریخی لیسبون

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، قلعه سائو جرگه | Castelo de Sao Jorge

در قاره اروپا قلعه های سحرآمیز زیادی وجود دارد و قلعه هایی که در کشور پرتغال قرار دارند شاید به مقدار قلعه های کشورهای دیگر اروپا جادویی نباشند اما سبک خاصی دارند که همین باعث منحصر بفرد شدن آن ها شده است. بیشتر قلعه های پرتغال سنگی هستند و نمایی کرم رنگ دارند. یکی از قلعه های معروف لیسبون، قلعه سائو جرگه نام دارد که در بالای بخش مرکزی این شهر پرتغالی واقع شده است و تا 400 سال مرکز قدرت این شهر بوده است. با معرفی بیشتر این قلعه همراه خبرنگاران باشید.

سائو جرگه، قلعه تاریخی لیسبون

یکی از تماشای ترین قلعه های لیسبون قلعه سائو جرگه است که به مدت 400 سال مرکز قدرت پرتغال بوده است. بیشتر آن چه که امروزه از این قلعه می بینیم و بر جا مانده است به دهه 1920 برمی گردد، در آن موقع بخش بزرگی از این قلعه بازسازی شد با این حال این مسئله از جذابیت قلعه کم نکرد.

اگر به بالای برج قلعه بروید می توانید منظرهی فوق العاده از منطقه باکسیا و ریو تجو داشته باشید. برای رسیدن به سائو جرگه باید راستای شیبدار را طی کنید با این حال مطمئنا ارزشش را دارد چرا که این قلعه یکی از برترین جاذبه های گردشگری لیسبون است که هیچ گردشگری در سفر به این شهر دوست داشتنی نباید از دست بدهد. بهای بلیط بازدید از قلعه 8.50 یورو است و بچه های زیر 10 سال می توانند رایگان به آن وارد شوند. بهای خرید بلیط های خانوادگی 20 یورو است و با 20 یورو در واقع دو فرد بالغ و دو فرد زیر 18 سال می توانند وارد قلعه شوند.

ساعت بازگشایی قلعه سائو جرگه: ماه های مارچ تا اکتبر (9 صبح تا 9 شب)- ماه های نوامبر تا فوریه (9 صبح تا 6 بعدازظهر) و آخرین ساعتی که فرد می تواند وارد قلعه گردد، 30 دقیقه قبل از بسته شدن آن است. یادتان باشد که برای تماشا همه قسمت های قلعه باید بین 60 تا 90 دقیقه زمان بگذارید. قلعه سائو جرگه در واقع معروف ترین جاذبه گردشگری شهر لیسبون است و به همین دلیل است که همواره صف طولانی گردشگر ها برای خرید بلیط را می توان دید. یک نکته که بد نیست بدانید این است که اگر در سفر به لیسبون خواستید قلعه را ببینید حتما در اوایل یا اواخر روز این کار را انجام دهید که خلوت تر است و نیازی به ایستادن های طولانی مدت در صف نیست.

در داخل قلعه یک کافه و چندین کیوسک وجود دارد که نوشیدنی مثل آب و بستنی را می توانید خریداری کنید. وقتی که وارد قلعه شوید برترین کار این است که از تورهای رایگانی که در داخل قلعه برای معرفی آن برپا می گردد بهره ببرید، چرا که آن ها اطلاعات کامل و صحیحی از این بنا دارند، علاوه بر این، این راهنماها به زبان انگلیسی صحبت می نمایند و در صورتی که آشنا باشید کاملا متوجه می شوید. افرادی که معلول هستند راستا سختی برای رسیدن به قلعه را در پیش رو دارند چرا که خیابان به صورت شیبدار و سنگ فرش شده است که باعث چالشی شدن راستا می گردد و ممکن است افراد کم توان را اذیت کند.

حقایقی جالب از قلعه سائوجرگه

این قلعه دو جز متفاوت دارد که یکی بخش مراکشی آن است که تاریخ آن به قبل از قرن دوازدهم برمی گردد و یکی کاخ پادشاهی است که بین قرن های سیزدهم و چهاردهم ساخته شده است. بیشتر قسمت های این قلعه در سال 1755 به خاطر زلزله ای که رخ داد از بین رفت و تقریبا کاملا ویرانه شد با این حال دوباره از نو بازسازی و ساخته شد.

در سائو جرگه دروازه ای وجود دارد که به آن ها دروازه های خائنان گفته می گردد و درهای بسیار کوچکی هستند که در مواقع لازم خبرچینان می توانسته اند از آنها فرار نمایند. بعلاوه در این قلعه چاهی مخفی وجود دارد که منبع آب قلعه بوده است.

سائو جرگه برجی به نام سنت لاورنس دارد که در واقع برجی بیرونی است که به یک چاه دسترسی دارد که نه یک چاه معمولی بلکه یک راه فرار بوده است. این قسمت هم در نیمه پایینی تپه قرار گرفته است و از آن جا می توان منظره زیبایی به شهر لیسبون و قلعه داشت با این حال راه شیبداری برای برگشتن به قلعه در پیش رو خواهید داشت!

از آن جایی که قلعه سائو جرگه در بالای رودخانه تجو قرار گرفته است از همان زمان عصر رومی ها، نقطه ای استراتژیک بوده است و به همین دلیل اهمیت زیادی داشته است. قلعه و برج و بارویی که امروزه از آن می توان دید بیشتر به قرن یازدهم برمی گردد. این قلعه تا قبل از سال 1147، لیسبون یکی از نقاط مهم تجاری مراکشی های با شمال آفریقا بوده است.

بعد از اینکه آفونسو هنریکس در 25 اکتبر سال 1147 لیسبون را فتح کرد، به عنوان اولین پادشاه پرتغال انتخاب شد و از همان زمان بود که سائو جرگه دوران طلایی اش آغاز شد و به عنوان اقامتگاه پادشاهی شناخته شد. سازه های قدیمی مراکشی که در این منطقه بودند بزرگ و بزرگ تر شدند تا مناسب با خاندان سلطنتی باشند. قلعه سائو جرگه در قرن سیزدهم به کاخ پادشاهی تبدیل شد و کم کم به محلی برای برگزاری مراسم های مهم پرتغال مثل مراسم تاج گذاری در قرن های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم تبدیل شد.

در سال 1580 که پرتغال بخشی از پادشاهی اسپانیا شد، سائو جرگه هم بیشتر به خاطر قدرت های دفاعی اهمیت پیدا کرد و تا قرن بیستم هم به همین منوال بود. برخی از قسمت های این کاخ کاملا عوض شدند و بخش های نو به آن اضافه شد تا این که در سال 1755 آن زلزله رخ داد و بازسازی و بازسازی این قلعه هم آغاز شد و ساختمان های قدیمی تخریب شده جایشان را به ساختمان های نوتر دادند.

بدون شک سائو جرگه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری لیسبون است و بازدید نماینده ها و گردشگر ها با بازدید از قلعه سائو جرگه می توانند اطلاعات زیادی از تاریخ آن به دست بیاورند.

منبع: lisbon-portugal-guide.com

منبع: الی گشت

به "سائو جرگه، قلعه تاریخی لیسبون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سائو جرگه، قلعه تاریخی لیسبون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید