دفاعیات مدیر فیلم و سریال سیمافیلم از سریال های رمضانی
به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، مدیرگروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره کیفیت سریال های رمضانی امسال تأکید کرد: ما چنین احساسی نداریم که کیفیت این آثار پایین است و هنوز زود است که در این باره قضاوت شود.
به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ سفر و گردشگری، مجید اکبرشاهی مدیرگروه فیلم و سریال مرکز سیمافیلم درباره سریال های رمضانی امسال و نقد هایی که نسبت به کیفیت این آثار در روز های ابتدایی ماه رمضان مطرح شده است بیان نمود: ما این احساس را نداریم که کیفیت ها پایین است، هنوز آمار و نظرسنجی های مردمی اعلام نشده که مردم گفته باشند کیفیت پایین است.
وی ادامه داد: از نظر ما کیفیت مطلوب است، یک سری هم نقد دارند به هر حال همیشه به کار ها نقد وارد می شود، ولی فعلاً سریال ها در شروع است و خیلی از کسانی که باید نقد کنند هنوز قلم برنداشته اند تا آثار را نقد کنند و به نظرم هنوز زود است که کار ها را قضاوت کنیم.
اکبرشاهی درباره اینکه چقدر در زمان تصویب فیلمنامه یا بازبینی سریال ها این حساسیت برای کیفیت آثار وجود دارد؟ بیان نمود: حتماً همینطور است. من با قاطعیت می گویم سریالی مثل احضار به لحاظ درام و قصه شاید در 2 سال گذشته نظیر ندارد و من کاری که این چنین قصه درست، منسجم، روان و پرکشش داشته باشد به خاطر نمی آورم.
وی در واکنش به اینکه این سریال نسبت به آثار قبلی علیرضا افخمی در دهه 80 از کیفیت پایین تری برخوردار بوده است و برای بسیاری هم عیان بوده است، عنوان نمود: نمی شود که، چون شما می گویید عیان است این اتفاق درست باشد من هم می توانم بگویم خیلی عیان است که قصه این کار خیلی قوی تر است. هنوز باید بگذرد و به طور مثال با منتقدان حرف بزنیم که آیا استفاده از بازیگر ناشناخته خوب است یا خیر یا درباره موارد دیگر باید صحبت کرد.
حتماً دقت و وسواس روی کار ها وجود دارد
مدیرگروه فیلم و سریال سیما فیلم درباره وسواس روی فیلمنامه ها و خروجی سریال ها بیان نمود: حتماً دقت می شود هم ما و هم گروه سازنده این دقت را دارند و هم شورا های مختلفی که در سیمافیلم دایر است دقت می کنند و حتماً تشخیص ما این بود که این کار بهتر است و اگر این تشخیص نبود آن را انجام نمی دادیم و به تولید نمی رسید.
وی اضافه کرد: زمانی هست که در فرایند تولید اتفاقی می افتد که کار خوب درنمی آید، ولی هنوز فکر می کنیم سریال ها خوب هستند. ممکن است منتقدی نظر مخالفی داشته باشد گاهی خود منتقدان هم بین شان موافق و مخالف وجود دارد، اما هنوز برای این قضاوت ها زود است.
احضار از کار های قبلی علیرضا افخمی عقب تر نیست
اکبرشاهی درباره جلسات پیش از تولید سریال احضار عنوان نمود: ما فیلمنامه را با آرامش خوانده ایم و جلسات متعددی با علیرضا افخمی کارگردان و محمودرضا تخشید تهیه کننده برگزار کرده ایم، حرف هایمان را زده ایم و بخش هایی هم تغییر کرده است. فرایند تولید هم با وجود کرونا خیلی روان و راحت جلو رفت و ما در این پروژه کمترین مشکل را داشتیم هنوز هم فکر می کنم باید زمان بگذرد و پیش رود. به نظرم این سریال اثر خوبی است و از کار های قبلی آقای افخمی عقب تر نیست. با این حال باید اجازه بدهید که جلوتر برویم، چون قصه تازه دارد شکل می گیرد.
مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم در بخش دیگر این گفتگو درباره درج رده بندی سنی برای صحنه های حساس درست در فاصله نزدیک با صحنه مورد نظر بیان نمود: 30 ثانیه تا یک دقیقه قبل از سکانس این هشدار اطلاع رسانی می شود، اما کل پلان های حساس مگر چقدر است؟ در قسمت اول 15 تا 20 ثانیه بود.
وی ادامه داد: به نظرم با توجه به تیزر هایی که از سریال پخش شد خانواده ها می دانسته اند که این سریال چه فضایی دارد و باید در برخی از قسمت ها تمهیدی برای تماشای سریال داشته باشند.
انتخاب با خود مخاطب است
اکبرشاهی انتخاب نهایی را با خود مخاطب دانست و عنوان نمود: ما در قسمت اول هم چندین بار زیرنویس کردیم که فضای سریال چگونه خواهد بود و غیر از آن هم همان هشدار سنی را می گذاریم و خانواده ها می توانند با چنین دیدگاهی، تمهید و روش مورد نظر خود را لحاظ کنند. انتخاب با خود مخاطب است تذکر هم داده شده است و این مخاطب است که در نهایت می تواند انتخاب کند.
مدیرگروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره پروژه هایی که این روز ها همچنان در حال تصویربرداری هستند و باید به آنتن برسند و چالش کرونا نیز شرح داد: به شکل کلی راهی را پیدا کردیم که در برخی پروژه ها که امکانش هست انجام می دهیم و سعی می کنیم تیم و گروه تولید را تا حد امکان ایزوله کنیم تا تردد خارجی در تیم رخ ندهد مثلاً اگر در احضار اگر 30 یا 40 نفر درگیر هستند تلاش می کنیم تولید به صورتی باشد که حتی الامکان افراد خارج از پروژه در آن حضور پیدا نکنند.
گروه ها در شرایط کرونا ایزوله می شوند
وی درباره شرایط ایزوله گروه ها عنوان نمود: اگر عوامل در شهرستان باشند مثل عوامل زیرخاکی که در شمال کشور یا مکان های دیگر کار می کردند دیگر کسی حق تردد و ورود خروج به تیم و پروژه را ندارد، راننده ها مشخص هستند، کسی که غذا می برد و می آورد مشخص است و فرد خارجی نباید وارد گروه شود. حتی ترجیحاً تلاش می شود گروه یک آشپزخانه راه بیندازد و فقط مسئول خرید با بیرون ارتباط داشته باشد.
مدیر گروه فیلم و سریال سیمافیلم درباره اینکه چرا زیرخاکی که قرار بود سریال رمضانی باشد به امسال نرسید بیان نمود: فرایند تولید زیرخاکی طول کشید، این سریال به دلیل تنوع و تعدد لوکیشن و اتفاقاتی که در طول داستان داشت عملاً امکانپذیر نبود که به رمضان برسد. تصویربرداری صحنه های اکشن و جنگ و صحنه هایی در شمال کشور مانده بود.
وی درباره پروژه هایی مثل رعد و برق که به دلیل همین فرایند سنگین در ابتدای پخش از کنداکتور حذف شد نیز عنوان نمود: این سریال به شبکه پنج تعلق دارد، ولی براساس آنچه که گفته شد سریال رعد و برق حجم زیادی سی جی و گرافیک و تروکاژ داشته است و خیلی بدیهی است در کار به مشکل رندر یا مشکلاتی از این قبیل بخورید.
اکبرشاهی در انتها گفت: صحنه هایی از سریال پخش شد که در میان برف و کوه بود و این صحنه ها همه با جلوه های ویژه طراحی شده بود. اینگونه هم نبود که بگویند الزاماً نمی رسد، ولی به هر حال رسیدن و نرسیدن سریال با مخاطره روبرو بود و پردازش زیادی نیاز داشت. دوم اینکه اگر می خواستند به اجبار برسانند مجبور بودند از کیفیت کار کم کنند. با این دو نکته گفتند بهتر است با کیفیت بهتر روی آنتن برود.
منبع: خبرگزاری دانشجو