اشکال پلیس به طرح ترافیک جدید پایتخت: درآمدزاست!

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری، خبرنگاران : رئیس پلیس هدایت و رانندگی نیروی انتظامی کشور روز گذشته در حالی از برنامه میانه راهور برای لغو طرح حلقه دوم طرح ترافیک رونمایی کرد که محتوای این برنامه، شباهت زیادی با اجرای طرح زوج و فرد دارد.

اشکال پلیس به طرح ترافیک جدید پایتخت: درآمدزاست!

به گزارش وبلاگ سفر و گردشگری سید کمال هادیانفر روز گذشته در گفت وگویی که با خبرگزاری ایسنا انجام داد، جزئیات طرح پیشنهادی پلیس راهور پایتخت به شهردار تهران درخصوص جایگزین طرح زوج و فرد را رسانه ای کرد.

در حالی که در طرح زوج و فرد خودروها بر اساس رقم آخر پلاک سه روز در هفته مجاز به تردد در حلقه دوم معابر مرکزی شهر بودند و در سایر روزهای هفته در صورت تردد در این محدوده باید مجوز طرح ترافیک روزانه خریداری می کردند، مدیریت شهری تهران از اول تیر سال جاری طرح دیگری را جایگزین زوج و فرد کرد که به واسطه آن هر خودرو از امکان تردد به مدت 20 روز در هر فصل به شکل رایگان در این محدوده که همچنان به زوج و فرد شهرت دارد، برخوردار است که معادل 5/ 1 روز در هفته است، با این تفاوت که شهروندان مجبور نیستند در هر هفته از سهمیه 5/ 1 روزه خود استفاده نمایند، بلکه می توانند بر اساس احتیاج خود در طول فصل از این سهمیه برخوردار شوند و اگر این سهمیه به اتمام برسد، در بقیه ایام فصل باید عوارض تردد معادل نصف بهای طرح ترافیک بپردازند.

اما اخیرا پلیس راهور انتقادهایی به طرح شهرداری تهران مطرح نموده و در نامه ای که با امضای رئیس پلیس راهور پایتخت و البته با دستور فرمانده ناجا به شهردار تهران نوشته، درخواست نموده این طرح لغو و نسخه سومی ارائه کند که به نوعی به احیای طرح زوج و فرد منجر می گردد. پیشنهاد جایگزین پلیس که هادیانفر دیروز جزئیات آن را اعلام نموده، به این ترتیب است که هر خودرو دو روز در هفته مجاز به تردد در محدوده زوج و فرد باشد و در بقیه ایام هفته نسبت به خرید مجوز طرح ترافیک اقدام نموده و در غیر این صورت توسط پلیس جریمه شوند. تنها تفاوت نسخه پیشنهادی پلیس با طرح زوج و فرد این است که در این طرح به جای سه روز مجاز در هفته، دو روز مجاز در هفته برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. به این ترتیب عملا نسخه جایگزین طرح زوج و فرد که به طرح کنترل آلودگی هوا در حلقه دوم طرح ترافیک شهرت دارد و بیش از سه ماه از اجرای آن می گذرد، ابطال خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا دو علت را برای پیشنهاد خود معرفی می نماید؛ نخست اینکه معتقد است این طرح احتیاج تهران برای کاهش ترافیک را مرتفع ننموده و دوم اینکه بار اقتصادی به مردم را اضافه نموده است. در پاسخ به گزینه اول، آمارهای ترافیکی که شهرداری تهران از داده های شرکت کنترل ترافیک تهران استخراج نموده حاکی از این است که بار ترافیک در بسیاری از بزرگراه ها کاهش یافته، طوری که میانگین ترافیک در کل شهر را کاهشی نموده است. اطلاعات استخراج شده از دوربین ها مربوط به وضعیت ترافیک در روزهای اول و دوم مهر حاکی از کاهش بار تردد خودروها در این دو روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

نتایج داده های برگرفته از دوربین های کنترل ترافیک نشان می دهد ترافیک سنگین کل معابر شهر تهران در روز اول مهر 98 نسبت به اول مهر 97 حدود 3 درصد کاهش یافت. شاخص این مقایسه، طول معابری است که تحت تاثیر ترافیک سنگین قرار داشتند اما در محدوده بین طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا (محدوده زوج یا فرد سابق) میزان کاهش ترافیک در ساعات مختلف در روز اول مهر از 5 تا 10 درصد و در روز دوم مهر از 4 تا 9 درصد کاهش یافت. بر اساس گزارشی که شرکت کنترل ترافیک تهران تدوین نموده و به مقایسه درصد معابر پرترافیک (دارای سرعت متوسط کمتر از 20 کیلومتر بر ساعت) پرداخته است، ترافیک روز اول مهر در ساعات اوج صبح 01/ 5درصد، در ساعات غیر اوج 75/ 6درصد و در ساعات اوج عصر 56/ 9درصد کاهش یافت. در روز دوم مهر نیز ترافیک در اوج صبح 90/ 8درصد، در ساعات غیراوج 54/ 4درصد و در ساعات اوج عصر 01/ 4درصد کاهش را به خود دیده است.

این گزارش همچنین طول ترافیک سنگین در همه معابر شهر تهران در کلیه مناطق شامل معابر بزرگراهی (570کیلومتر) و شریانی (3366 کیلومتر) را در روز اول مهر سال جاری با سال گذشته مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که مجموع ترافیک تهران در اولین روز پاییز حدود 3 درصد کاهش یافت، البته میزان کاهش در معابر مختلف بزرگراهی و غیر بزرگراهی متفاوت بود. ایراد دوم پلیس به نسخه جایگزین طرح زوج و فرد مبنی بر اینکه شهرداری به دنبال درآمدزایی است نیز از دیدگاه کارشناسان قابل قبول نیست. کارشناسان شهری معتقدند اداره شهر هزینه دارد و درآمدزایی بخشی از وظیفه شهرداری است، مشروط بر اینکه درآمد سمی نباشد، پایدار باشد و نسبت به فراوری عارضه برای شهر نیز بازدارندگی ایجاد کند.

این سه ویژگی هر سه در عوارض تردد جمع است و در نتیجه کسب درآمد به این ترتیب نه تنها اشکالی ندارد، بلکه به واسطه اینکه یک منبع درآمدی مناسب جایگزین شهرفروشی است، مورد تایید کارشناسان شهری است. بنابراین اینکه پلیس بحث انگیزه درآمدزایی را به عنوان اشکال معرفی نموده، استدلال خوبی برای طرح ایراد به طرح تبدیل زوج و فرد به حلقه دوم طرح ترافیک نیست. از سوی دیگر سردار هادیانفر دیروز به صراحت اعلام نموده که پلیس هدایت و رانندگی بر اساس قانون، مدیریت ترافیک را بر عهده دارد؛ این در حالی است که شهردار تهران چندی پیش با استناد به یک بند قانونی، عملا مدیر ارشد ترافیک تهران را معرفی نموده است.

آن گونه که حناچی گفته، متن تبصره یک الحاقی به بند 12ماده چهار قانون تشکیل نیروی انتظامی، مصوب سال 1369 به این موضوع اشاره نموده کلیه امور هدایت و رانندگی در داخل شهر باید برابر با سیاست ها و برنامه های شهرداری تهران به اجرا درآید. با این استناد قانونی که حناچی به آن اشاره نموده، تکلیف طرح جدید ترافیک نیز به نوعی تعیین شده و پلیس راهور باید با مدیریت شهری هماهنگ عمل کند.

منبع: اقتصادنیوز

به "اشکال پلیس به طرح ترافیک جدید پایتخت: درآمدزاست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشکال پلیس به طرح ترافیک جدید پایتخت: درآمدزاست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید